De nieuwe Mapal Tritan VHM boor

31-07-2014


De nieuwe Mapal Tritan VHM boor

Mapal Tritan Drill (5xD)

De TRITAN-Drill van Mapal werkt uitstekend bij moeilijke boorbewerkingen en creëert in vergelijking met conventionele volhardmetaalboren niet alleen een proces zekere bewerking, maar ook aanzienlijk betere prestaties.

 


Door de 3 snijkanten, een agressief gevormde zelf centrerende dwarssnijkant zorgt de TRITAN-Drill bij het eerste materiaalcontact voor de hoogste positie nauwkeurigheid.
Door de unieke punt-geometrie en de vorm van de spiralen worden spanen wrijvingsarm gemakkelijk afgevoerd.
De innovatief geslepen boorpunt garandeert een lage snij druk en een lage snijtemperatuur, zodat zelfs bij droog boren van aluminium materiaal opbouw nagenoeg compleet vermeden wordt.
Vooral in situaties bij het doorkomen of passeren van dwarsboringen blijft de TRITAN-DRILL stabiel en zorgt voor bij het doorkomen van het gat dat er weinig braamvorming optreedt, in tegenstelling tot veel andere boren, waar dit mislukt, die gaan wankelen en veel bramen achter laten.

Voordelen van de TRITAN-Drill:

•     Probleemoplosser bij moeilijke aanboor situaties
•     Agressieve, zelf centrerende dwarssnede voor positie nauwkeurig boren
•     Lage snij druk, lage snij temperatuur
•     Weinig braam vorming bij doorkomen

Prestatie voordelen tegenover 2-snijders:

In staal en gietijzer:
•     Glijke snijsnelheid
•     Tot 100 % meer voeding

In RVS:
•     Gelijke snijsnelheid
•     Tot 30 % meer voeding

Uitvoering:
Boordiameters:            5,00 – 20,00 mm
Boor tolerantie:            IT 9 (haalbaar)
Opname:                         HA (cilindrisch)
Coating:                           MxB
Aantal snijkanten:        3
Aantal geleide fasen:   3
Puntgeometrie:            Speciaal geslepen boorpunt
Punthoek:                       140°
Spiraalhoek:                  30°

Bewerkingsvoorbeelden:

Motorblok GG26Cr
Boordiameter: 12,5 mm
Onderbroken snede
Minimaal smering

Resultaat: standtijd 3 x groter
Bewerkingstijd: met 20% verminderd


Remcilinder AlSi7:
Bij de bewerking van een remcilinder uit AlSi7 waren er problemen met de spaanafvoer. Lage voedingen waren nodig.
Met de Tritan-Drill werd met een voeding van 2400 mm/min gewerkt en werd een standtijd verbetering van 40% bereikt.

Terug naar overzicht