Mapal ontwikkelde een nieuw type boor-verzinker voor het droog bewerken CFK-Alu stacks.
Romp, vleugels, landingskleppen en andere delen van de nieuwste generatie vliegtuigen zijn gemaakt van CFK-aluminium stacks.
Talloze gaten met geïntegreerde verzinking worden geboord om met popnagels producten samen te bouwen.
De maatvastheid van de boringen is van essentieel belang. De maat in beide materialen moet exact het zelfde zijn.
Er wordt geboord van buiten naar binnen: eerst door het composiet, vervolgens door het aluminium.
Tot voor kort werden deze bewerkingen met minimaal smering (MMS) gedaan.
De bewerkte delen, welke soms reeds gemonteerd waren, moesten dan weer gedemonteerd en gereinigd worden.
Hierdoor werd het productieproces lang en complex.
Om dit proces efficiënter te maken heeft Mapal een boor-verzinker ontwikkeld die droog verspaant.
De volhardmetalen boor (tweesnijder) is geschikt voor beide materialen in de stack.
De speciale puntgeometrie zorgt voor een goede centrering en een nauwelijks bramen bij het doorkomen uit het gat.
Door de speciale spaanruimte worden de spanen gunstig afgevoerd.
Delaminatie en opstaand materiaal aan de fase wordt vermeden.
Door gebruik van een diamantcoating kan 8-voudige standtijden worden gerealiseerd ten opzichte van niet gecoate boren.
Info:tools@laagland.nl
Tel: 010-2022233